14.10.2013, 12:26 | Af: Administrator

Superligaen er blevet socialt ansvarlig

Hvad har et Jobakademi, røde klovnenæser og et værksted for udviklingshæmmede at gøre med fodbold? FC Midtjylland er en af de danske klubber, der arbejder aktivt med at kombinere fodbold med en social ansvarlighed (CSR).

Kan du huske hjemmekampen i foråret mod FC København, hvor begge hold løb på banen iført klovnenæser i selskab med både bolddrenge og patienter fra Herning Sygehus? Denne happening havde til formål at sætte fokus på Danske Hospitalsklovne og give klovnene et økonomisk bidrag til deres arbejde.

Mange danske fodboldklubber har i dag svært ved at få deres forretning til at hænge sammen og er derfor begyndt at gå nye veje for at få økonomien til at balancere. Her kommer CSR ind i billedet, da sammenhængen mellem sport og CSR konstant udvikler sig, fortæller Kenneth Cortsen i det seneste nummer af fodboldmagasinet Kontra Magazine og fortsætter:

Fodboldklubberne kan skabe opmærksomhed omkring en god sag igennem deres store fanappeal eller via den medieopmærksomhed, der følger klubberne.

Særligt FC Midtjylland har skabt opmærksomhed om flere projekter og henover sommeren blev CSR-netværket The Locals lanceret.

Vi konstaterede, at vi kunne kommunikere CSR ud lettere end virksomhederne, vi kunne koordinere CSR-indsatser med flere CSR-aktører, vi kunne øge målgrupper og træfsikkerhed på målgrupper og ikke mindst, kunne vi gøre det mere effektivt både økonomisk og personalemæssigt, fortæller FC Midtjyllands Relation Manager Jan Lindegaard i artiklen.

Du kan læse hele artiklen, der også har flere danske eksempler på CSR-tiltag, i den nyeste udgave af Kontra Magazine her.

Tilmeld dig FCM nyhedsbrev og få alle nyheder direkte i din inbox

Tilmeld dig FCM nyhedsbrev og få alle nyheder direkte i din inbox