24.03.2013, 12:19 | Af: Administrator

Røde næser på MCH Arena langfredag

Når FC Midtjylland og FC København tørner sammen langfredag, vil spillerne løbe på banen iført røde næser. Det sker som et led i et stort støttearrangement til fordel for Danske Hospitalsklovne.

 

Der bliver masser af røde næser, når FC Midtjylland langfredag hjemme på MCH Arena tager imod FC København. Og det skyldes ikke kun, at kulden ikke helt vil slippe Danmark. FC Midtjylland har, anført af spillertruppen, taget initiativ til et støttearrangement til fordel for Danske Hospitalsklovne.

- Danske Hospitalsklovne gør et fantastisk stykke arbejde. De får for en stund børnene til at glemme deres sygdom og gør samtidig de pårørende glade. Danske Hospitalsklovne har lige som alle andre velgørenhedsorganisationer brug for donationer, og jeg synes, det var en god ide at støtte dem og af den vej også støtte børnene, siger FC Midtjyllands Tim Janssen, der er initiativtager til projektet.

Der er opbakning til initiativet fra fredagens modstander FC København, og det betyder, at både hjemmeholdets og udeholdets spillere vil gå på banen iført røde næser for at sætte maksimal fokus på Danske Hospitalsklovnes arbejde.

- Jeg håber, der kommer mange mennesker på MCH Arena. Det er op til hver enkelt, om man vil donere noget. Jeg er glad for, at vi spillere har mulighed for at donere noget til et godt formål. Det er en god sag, og børnene har brug for det, siger Tim Janssen, der sammen med Jonas Lössl torsdag besøgte børneafdelingen på Herning Sygehus.

Humør øger børnenes selvværd
Overalt på stadion vil der være mulighed for at købe røde næse, hvor overskuddet vil gå til Danske Hospitalsklovne, som arbejder for at sprede glæde blandt børn på danske hospitaler. Foreningen har årligt 2.500 besøgsdage på landets børneafdelinger, hvor 22 specialuddannede hospitalsklovne med humor, fantasi og nærvær gør de indlagte børns ophold på hospitalerne mere overkommeligt og øger børnenes selvværd og styrke til selv at håndtere deres egen situation bedre.

- Vi er meget glade for det initiativ, som Tim Janssen har taget for at støtte vores besøg på børneafdelingerne. Og så er det jo bare fantastisk, at FC Midtjylland, FCK, Unibet og TV3 vil være med på legen. Det betyder meget for en lille forening som vores, at nogle så store kræfter vil være med til at bakke op om vores arbejde med de indlagte børn. Vi glæder os helt vildt til at være med ved kampen, siger Sissel Witt, der er projektleder hos Danske Hospitalsklovne.

Unibet, der er sponsor i både FC Midtjylland og FC København, stod med det samme klar til at bakke op om støttearrangementet, og spiludbyderen har på forhånd garanteret at donere 15.000 kroner til det gode formål.

Initiativ belønnes af sponsor
- Det er jo et flot initiativ fra spillernes side og absolut et, som vi synes, det er værd at støtte op omkring. Det gør vi ved at donere halvdelen af vores overskud på kampen til Danske Hospitalsklovne. Og vi garanterer mindst 15.000 kroner til det gode formål, siger Per Marxen fra Unibet.

I FC Midtjylland glæder kommerciel direktør Martin Høj sig over, at spillerne har taget initiativ til indsamlingen, som finder sted overalt på MCH Arena til kampen mellem FC Midtjylland og FC København.

- Jeg er både glad for og stolt over, at vi har nogle spillere, der på eget initiativ sætter sådan et projekt i søen. De er med til at gøre en forskel i regionen og skabe glæde og stolthed. Som hele regionens hold er det vores pligt at vise socialt engagement. Tidligere har spillerne besøgt over1800 skoleelever i regionen, og man vil også i fremtiden se FC Midtjylland tage et stort socialt ansvar. Det er bestemt et stort fokusområde for os, siger Martin Høj.

FC Midtjylland og FC København krydser klinger langfredag på MCH Arena klokken 19.00, hvor der kan købes klovnenæser for minimum 10 kroner, men skulle man have lyst til at betale mere for at støtte Danske Hospitalsklovne, er man meget velkommen til det.

Tilmeld dig FCM nyhedsbrev og få alle nyheder direkte i din inbox

Tilmeld dig FCM nyhedsbrev og få alle nyheder direkte i din inbox