03.07.2013, 21:50 | Af: Administrator

FC Midtjylland lancerer banebrydende CSR-koncept

FC Midtjylland kan i dag offentliggøre The Locals, der er et CSR-samarbejde mellem fodboldklub, kommuner og virksomheder.

CSR Netværket The Locals består indtil videre af rejseselskabet Falk Lauritsen, Ikast-Brande kommune og FC Midtjylland, men man er i dialog med en række store og mellemstore virksomheder, der har deres rødder i det midtjyske. Nøgleordet i konceptet er, at aktørerne skal samarbejde om at kommunikere netværksdeltagernes udadvendte CSR-aktiviteter så bredt ud så muligt  blandt andet via deltagernes forbindelser til målgrupper. 
 
Inspiration fra Tyskland
 
Idéen til The Locals opstod, da Søren Märcher tiltrådte som ny Brand Manager i FC Midtjylland. Søren Märcher, der har stor international erfaring fra blandt andet Tyskland, kunne se, at der var muligheder i et fokuseret CSR-samarbejde, som man arbejder meget målrettet med i udenlandske sportsklubber. 
 
- Søren Märcher spurgte en dag hvorfor vi ikke var mere bevidste og fokuserede i vores CSR-strategi, for vi har faktisk hele tiden lavet CSR-aktiviteter, vi har vidste bare ikke, fortsætter Jan Lindegaard med et smil.
 
- Søren og jeg satte os sammen med det formål at få en klar CSR-strategi, og så opstod idéen til The Locals. Nu har vi brygget på det her projekt i snart et år, hvor vi har sparret med internationalt anerkendte CSR-eksperter, som den danske forsker Kenneth Cortsen, det schweiziske analysebureau Responsiball og tyske VfL Wolfsburg, siger Jan Lindegaard.
 
Samarbejder om CSR-kommunikationen
The Locals konceptet omhandler udadvendte CSR-aktiviteter, og idéen er at partnerne i The Locals samler deres CSR-aktiviteter i en samlet flok. Jan Lindegaard giver et tænkt eksempel på, hvordan netværket skal virke.
 
- Hvis eksempelvis en transportvirksomhed som et led i deres CSR-arbejde vil starte en kampagne for at forhindre højresvingsulykker, så har de selvfølgelig afsat personale ressourcer og penge til eksempelvis annoncer i regionale aviser og radiospots, men vi kan hjælpe dem med at komme endnu længere ud og ramme en endnu større målgruppe, siger Lindegaard.
 
FC Midtjylland kan som facilitator for netværket mobiliserer store ressourcer og kommunikationskanaler, der giver mere synlighed.  Blandt andet har FC Midtjylland et samarbejde med 157 jyske fodboldklubber med i alt 31.500 registrerede fodboldspillere. Desuden bliver The Locals eksponeret på klubbens nye, lyngfarvede udebanetrøjer.
 
Omvendt kan de andre medlemmer af The Locals netværket trække på deres kanaler – eksempelvis har kommunerne i regionen mulighed for at byde ind med at kommunikere budskabet ud til blandt andet skolerne, ungdomsklubber m.v.
 
- Vi byder ind på hinandens CSR-aktiviteter og øger via den vej både målgruppe træfsikkerhed og kommer lagt bredere og effektivt ud med CSR budskabet. Sammen gør vi det bedre. Det er tanken i alt, hvad The Locals foretager sig, fortæller Jan Lindegaard.
 
Han mener også, at FC Midtjylland har stærke kort på hånden i forhold til at kommunikere CSR-budskaber, fordi klubben har ansat kendte spillere, som tiltrækker mediernes interesse.
 
- Som almindelig virksomhed, kan det være svært at nå medierne med CSR-budskaber, men hvis vi eksempelvis får en stjernespiller til at involvere sig i en sag og sprede et budskab, så er medierne der straks, fordi han er et kendt ansigt. Det skal vi selvfølgelig udnytte på den positive måde, siger Jan Lindegaard.
 
CSR som en del af brandingstrategien
 
The Locals handler om at give noget tilbage til lokalsamfundet, men der er samtidig en del af en langfristet brandingstrategi i FC Midtjylland fortæller Brand Manager, og idémanden bag The Locals, Søren Märcher.
 
- Vi er nødt til at gå vores rødder og region i møde. Vi er ofte  blevet beskyldt for, at have været for smarte og brugt alt for mange penge. Den kritik bliver vi nødt til at forholde os til, og så smøge ærmerne op og tage det lange seje træk for at komme tilbage som regionens stolthed, hvilket vi blandt andet gør med et initiativ som The Locals, siger Søren Märcher.
 
I det hele taget trækker brandingen af både The Locals og FC Midtjylland på symbolikken for den midt- og vestjyske region, hvor det lokale er i centrum men med et internationalt udsyn. 
 
- Vi er i Midtjylland og her har folk begge ben plantet solidt på jyske muld. The Locals kan man vel kalde heartcore business. Vi tager socialt ansvar for vores ”lokalområde” og det er en nødvendighed i en fodboldverden med alt for meget ”plastik” og manglende troværdighed, afslutter Søren Märcher.
 
Fakta om The Locals:
The Locals’ CSR-board mødes for første gang i august, hvor forretningsetik og aktiviteter skal fastlægges. The Locals er ikke et sponsorat, men et netværk, hvor medlemmerne betaler et kontingent, der skal dække aktiviteterne i The Locals regi.
 
Du kan læse mere om The Locals på hjemmesiden www.thelocals.nu eller følge The Locals på Facebook.

Tilmeld dig FCM nyhedsbrev og få alle nyheder direkte i din inbox

Tilmeld dig FCM nyhedsbrev og få alle nyheder direkte i din inbox