31.08.2014, 06:58 | Af: Administrator

Velkommen til FC Midtjylland 2.0

Rasmus Ankersen, FC Midtjyllands kommende bestyrelsesformand, fortæller om sit første møde med den engelske rigmand Matthew Benham, og hvorfor FC Midtjylland vil revolutionere fodboldverdenen. Du kan høre mere til Ankersen i Radio24syv mandag morgen klokken 8.15. 

Første gang, jeg mødte Matthew Benham, var på en regnvåd dag i marts netop på Brentfords træningsanlæg i det vestlige London. På det tidspunkt lå Brentford FC nummer tre i den engelske League One, og jeg spurgte som noget af det første Matthew, om han troede, at holdet ville rykke op. Egentligt forventede jeg enten et optimistisk ”JA” eller et mere forsigtigt ”det bliver svært”, men i stedet kiggede han blot på mig og sagde helt nøgternt: ”lige nu er der en 42,7% chance for, at det sker”. I det øjeblik gik det op for mig, at her var en mand, der tænkte helt anderledes om fodbold, end jeg havde set eller hørt om før.

Knap 16 måneder efter mit første møde med Matthew Benham i marts 2013 på Brentfords træningsanlæg, sidder vi sammen på MCH Arena i Herning til pressemøde for at offentliggøre, at Matthew netop har købt aktiemajoriteten i min hjerteklub FC Midtjylland. Det første udenlandske ejerskab af en dansk fodboldklub er en realitet. Hvad det kommer til at betyde, vender jeg tilbage til lidt senere.

Data slår mavefornemmelser
I 2012 købte Matthew Benham sin barndomsklub, Brentford FC - den klub han passioneret havde fulgt gennem op- og nedture, siden han var 10 år gammel. Siden har han med sikker hånd ført klubben op i Englands næstbedste række – og styrer nu med lige så sikker hånd direkte mod det eksklusive selskab i Premier League. Ikke ved at bruge flere penge end konkurrenterne, men ved at tænke smartere og mindre irrationelt. Det var mere end noget andet mit møde med Matthew, der overbeviste mig om, at nogle af de skarpeste fodboldhjerner ikke arbejder i fodboldklubberne, men i betting industrien, hvor han selv har sit udspring. Deres beslutningsproces er renset for følelser og rodfæstet i detaljerede rationelle analyser. Det modsatte er tilfældet for mange fodboldklubber.

Fodboldverdenen er på mange måder domineret af mennesker, der træffer beslutninger på intuition og følelser, og de gør, hvad de gør, fordi de altid har gjort det sådan. De har tilbragt det meste af deres liv i den verden, de besidder en dybtfølt passion for spillet, men de har aldrig for alvor tænkt over spørgsmål som: Hvad er den relative værdi af et hjørnespark i forhold til et indlæg? Er det mere effektivt på den lange bane at score mange mål end at lukke få ind? Hvor mange procent øger hjemmebanefordel chancen for sejr? Hvis en spiller scorer 10 mål i den hollandske liga, hvad svarer det så til i den engelske liga? Hvornår er det statistisk set mest effektivt at skifte sin angriber ud? Og er der egentligt belæg for, at det påvirker præstationer negativt at spille to kampe i stedet for én kamp på en uge?

Det er til gengæld den slags spørgsmål, som folk som Matthew har været besatte af at besvare, og det er derfor, at deres beslutninger har rødder i en dyb forståelse af fodboldspillets indre mekanik.

Gør op med irrationaliteten
Og det leder os tilbage til FC Midtjylland, for det er i virkeligheden det, der er missionen med det nye FCM. At skabe en klub, der de kommende 10 år etablerer sig på den internationale scene ved at udnytte den irrationalitet der er i fodboldverden og ved at udfordre industriens mest grundlæggende antagelser. Lad mig give dig nogle eksempler på vores ideer.

Objektiv evaluering af præstationer
Er man træner i topfodbold, bliver man evalueret meget sort/hvidt: vandt du eller tabt du. Men fodbold er langt mere nuanceret end det. Fordi det er en sport med få mål i sammenligning med de fleste andre holdsportsgrene, spiller tilfældigheder en langt større rolle end i for eksempel basketball, baseball eller håndbold, hvor der scores mange flere mål i hver kamp. Groft sagt kan man sige, at jo sværere det er at score i en sport, des større konsekvenser får tilfældigheder: et skud der bliver rettet af, en dommerfejl, en knold på banen, et klumpspil der leder til mål osv. Hvis målet i fodbold var dobbelt så stort, ville der blive scoret flere mål, tilfældigheder ville dermed have mindre betydning for udfaldet, og det bedste hold ville vinde meget oftere, end det rent faktisk gør. Det betyder ikke, at udfaldet af en fodboldkamp er ligesom at kaste et mønt, men det betyder, at hold nogle gange får mere end de fortjener og andre gange mindre end de fortjener, også over lange perioder i en sæson. For eksempel blev FCM i sidste sæson nummer tre i Superligaen efter at have ført ligaen de første to trededele dele af sæsonen. Det tankevækkende var, at FC Midtjyllands underliggende præstationer vurderet på vores data var bedre i den anden halvdel af sæsonen end i den første. Det mønster blev cementeret i den sidste kamp mod SønderjyskE, hvor FCM tabte 3-1, måtte tage til takke med bronze, og hvor holdet efterfølgende blev beskyldt for ikke at kende sin besøgstid, være for uerfarne og få gummiben.

Faktum er, at de underliggende data fra den kamp viste, at havde det samme mønster af chancer og farlige situationer gentaget sig over 100 kampe for eksempel, ville FCM have vundet langt flere, end de tabte. Det er derfor, det er vigtigt at have en objektiv vurdering af præstationer, fordi man så let i fodbold bliver emotionelt revet med af midlertidige udsving i resultater. Derfor får FCM’s trænerteam i dag inden for tre minutter efter første halvleg og inden for tre minutter efter slutfløjtet et data-feed på deres telefoner, der giver et objektivt billede af holdets præstation, og som de kan nå at se, inden de taler med spillerne i omklædningsrummet eller med pressen efter kampen. Samtidig har vi nøgletal, vi kigger på, for at se, om holdet forbedrer sine præstationer over tid. De tal er langt vigtigere, end hvor vi er placeret i tabellen pt. Vi tror på, at det er det, som god ledelse handler om: at identificere de kpi’er der virkelig betyder noget over tid og at vide med sig selv, at gode resultater ikke altid er konsekvensen af gode processer – og omvendt.

Opdag undervurderet talent
Da FC Københavns angriber Andreas Cornelius efter sigende blev solgt for omkring 70 millioner til Cardiff i Premier League fulgte der store forventninger med, men desværre kom Cornelius med kun 113 spilleminutter i Premier League aldrig i nærheden af at indfri forventningerne. Cardiffs kontroversielle ejer Vincent Tan udtalte efterfølgende: ”Jeg bad om en Mercedes, men fik en Toyota”. Og på mange måder havde han jo ret. Han fik ikke value for money. Men i virkeligheden begik Cardiff en af de mest klassiske rekrutteringsfejl: at købe spillere fra et lavere niveau end det, du selv spiller på. Det er der enormt store usikkerheder forbundet med. I virkeligheden bad man Andreas Cornelius om at gøre noget, han aldrig før havde gjort: at kontinuerligt performe på Premier League niveau.

Uanset hvor mange år, du har været talentscout eller fodboldtræner, er det meget svært at evaluere forskellige ligaers styrke i forhold til hinanden. Hvis jeg ser en spiller i Schweiz, kan jeg godt se, at han gør det godt, men det er svært at vurdere niveauet af den kamp i den liga, jeg ser, i forhold til niveauet af den liga, mit eget hold spiller i. Det kan man derimod vurdere meget præcist ved hjælp af data. I stedet for at tænke i forskellige ligastrukturer, stiller vi et andet spørgsmål: Hvad nu hvis alle hold i Europa spillede i den samme liga, hvordan ville tabellen så se ud? På den måde kan vi identificere de hold og ligaer, der har stor kvalitet, større kvalitet end FC Midtjylland, men som samtidig er undervurderede af markedet. Det er her, at vi finder value for money. Med dybdegående data på 60 ligaer, tror vi i FCM, at vi kan skabe det mest effektive rekrutteringssystem i Europa. Det betyder ikke, at big data pludselig skal erstatte trænernes intuition og erfaring. Data kan ikke fortælle os, hvem vi skal vælge, men derimod fortælle os hvor vi skal kigge. Det kan være et ekstremt effektivt første filter. Herefter er det op til vores scouts, trænere og sportsdirektør at vurdere, hvem der er den helt rigtige.

FCM i en accelereret udgave
Mange har gennem den sidste måned spurgt mig: Hvad vil I med FC Midtjylland? Kommer I til at ændre hele dna’en af klubben? Svaret er nej. Der er ting i en organisation, man aldrig bør ændre. Værdigrundlaget og essensen af hvem man er. I virkeligheden var det netop det, som Matthew Benham faldt for ved FCM. Frækheden til at gøre ting ukonventionelt, den lokale forankring, familiefølelsen i klubben. Men når vi snakker metoder, vil vi forandre. Vi vil være en lokal forankret klub med globale ambitioner. Vi vil investere væsentligt i den talentudvikling, der har gjort FCM berømt, blandt andet ved et banebrydende projektet om, at U10 spillere skal træne to gange om dagen. Vi vil ved hjælp af data skabe det mest effektive rekrutteringssystem i Europa. Og i den kommercielle afdeling skal vi gøre op med udelukkende at sælge fysiske sponsorater, men give vores sponsorer langt flere digitale muligheder. Så mit svar er, at FC Midtjylland 2.0 forbliver sig selv - blot i en accelereret udgave.

Tilmeld dig FCM nyhedsbrev og få alle nyheder direkte i din inbox

Tilmeld dig FCM nyhedsbrev og få alle nyheder direkte i din inbox