01.06.2016, 07:00 | Af: | Foto: FC Midtjylland

Komfortzonen skal udfordres

Der gøres op med de daglige vaner og rutiner, mens nye redskaber finder vej til sælgerne i FC Midtjylland

Nogle gange skal man skubbes ud over kanten. Mærke den usikre grund under sine fødder for at træde nye veje og gribe tingene anderledes an. 

På grønsværen har FC Midtjylland ofte bevist, at klubben tør gå nye veje. Tør være innovative og træde sine egne fodbold.

Men også uden for fodbolden er man klar til at gå et skridt udenfor sin komfortzone for at jagte sine mål. To af dem, som har gjort det intensivt i det seneste år, er klubbens tidligere spillere Kim Kristensen og Ulrik Lindkvist. 

I dag arbejder de som helholdsvis sælger og salgschef og i det seneste år har de været i et forløb med Mercuri Urval, hvor de i tæt samarbejde med konsulent Palle Morthorst har gennemgået et lederudviklingsforløb.

- I lederudvikling tager vi udgangspunkt i, hvem vi er som personer eller ledere og kobler det på vores rolle i klubben. Derigennem arbejder vi konkret med at ændre vores adfærd med det klare mål for øje at kunne udvikle os selv til at skabe bedre resultater, forklarer Palle Morthorst og understreger.

- Resultatskabelsen er det helt afgørende succeskriterium for os, og det vi i sidste ende skal måles på.

I den brede offentlighed er Mercuri Urval bedst kendt som et rekrutteringsbureau, men virksomheden arbejder også målrettet med udvikling af ledere og medarbejdere.

- Vi har et ønske om at gøre os selv synlige i Midt- og Vestjylland. Samtidigt har vi et ønske om at gøre opmærksom på vores arbejde inden for lederudvikling frem for ”bare” rekruttering, som alle kender os for, fortæller Palle Morthorst om baggrunden for det samarbejde, der er mellem FC Midtjylland og Mercuri Urval.

Og konsulenten ser flere sammenligninger mellem de to virksomheder.

- Som klub og brand står FC Midtjylland i høj grad for talentudvikling, og da vi i Mercuri Urval lever af at kunne vurdere fremtidigt potentiale igennem rekruttering og kunne udvikle dette potentiale til at skabe nogle bedre resultater igennem vores lederudvikling, er der en synergi, pointerer Palle Morthorst.

- Og så skader det heller ikke, at jeg samtidig har en stor passion for FC Midtjylland og dermed har hjertet med i det, tilføjer konsulenten.

I FC Midtjylland har forløbet været en øjenåbner for Kim Kristensen og Ulrik Lindkvist, der begge har fået nye redskaber med sig i salgstasken.

- Jeg er blevet bevidstgjort om nogle ting i forbindelse med mit arbejde. Jeg er blevet mere opmærksom på, hvad mine styrker og svagheder er. Jeg er kommet ud af min komfortzone, og det skal man nogle gange for at udvikle sig og prøve noget nyt. Gør man det samme, får man også det samme. Nu har vi fået nogle redskaber, som vi løbende kan bruge, fortæller salgschef Ulrik Lindkvist.

Kim Kristensen er enig. Den intense træningslejr har gjort op med dårlige vaner og sat fokus på nye muligheder.

- Palle har prikket til de vaner, vi har, og forsøgt at ændre på nogle af de ting, vi bare gør per automatik. Nogle ting kan vi måske gøre bedre og mere effektivt ved at gøre dem anderledes, end vi plejer, selv om det bringer os ud af vores komfortzone, siger Kim Kristensen.

Begge er de enige om, at de er blevet udfordret undervejs.

- Det har indimellem været grænseoverskridende, men det er ved at udfordre sig selv, at vi skaber udvikling og ved at stille spørgsmålsting ved de ting, vi gør. Palle har fået os til at reflektere over de arbejdsgange, vi har, siger Kim Kristensen.

Han suppleres af Lindkvist.

- For mig har det været vigtigt at sætte delmål op undervejs, som jeg har kunnet vinge af efterhånden, som jeg har nået dem. Så føler jeg, at jeg er en succes. Delmålene er også med til at vise, at jeg hele tiden er på rette vej, siger Ulrik Lindkvist.

Tilmeld dig FCM nyhedsbrev og få alle nyheder direkte i din inbox

Tilmeld dig FCM nyhedsbrev og få alle nyheder direkte i din inbox