24.09.2018, 12:57 | Af: Flemming Linnebjerg | Foto: Getty Images

Ambitionerne for FCM Samfund er tårnhøje

FC Midtjylland vil være meget mere og andet end en fodboldklub – for eksempel ved at hjælpe mennesker, som ikke har livets vind i ryggen

De næste 20 år kommer til at handle om at gøre FC Midtjylland til meget mere end en fodboldklub. En klub der rækker ud til sit regionale samfund og kommer til at spille en rolle for mange mennesker.

Rasmus Ankersen står bag ovenstående citat, og med ordene banker FC Midtjyllands bestyrelsesformand meget præcist en smuk ramme omkring det, FCM Samfund handler om. Klubbens administrerende direktør Claus Steinlein er på linje med Rasmus Ankersen, og FCM-direktøren understreger, at FCM Samfund med sikkerhed spiller en stor rolle for FC Midtjylland i de kommende år.

- FC Midtjylland har sådan set altid lavet FCM Samfund i forhold til eksempelvis involvering i Knæk Cancer, Danske Hospitalsklovne og lignende fine tiltag, men vores engelske ejerskab opfordrede os til at skabe mere professionelle rammer for arbejdet, og det er det ønske, FCM Samfund er et udtryk for, fortæller Claus Steinlein.

FCM Samfund skal, sammen med en række partnere og med støtte fra et advisory board, hjælpe mennesker, som har det svært. To partnere, ALPI og DK Company, er allerede med, en tredje partner er på vej ind, og ambitionerne er tårnhøje.

- Ambitionerne for FCM Samfund matcher vores sportslige ambitioner. Vi ønsker i løbet af de kommende år at gøre regionen til et bedre sted at leve i. Det kan ske ved direkte involvering, men det kan også ske ved at skabe opmærksomhed omkring svære opgaver, som vi, med FCM Samfund som katalysator, løser i fællesskab, siger Claus Steinlein, som glæder sig over, at arbejdet også skaber sociale sammenhænge, der øger menneskers velvære og selvværd.

FCM Samfund retter ikke sit arbejde mod en specifik gruppe af mennesker – det kan eksempelvis handle om ønsket vægttab, om at komme tilbage på arbejdsmarkedet, om at klare sig igennem svær sygdom, om indkøb af julegaver til mennesker, som ikke selv har det økonomiske råderum til det, så på den måde spænder FCM Samfund vidt.

- Vi samarbejder allerede med kommunerne i Herning, Ikast/Brande og Billund, og i England er samfundsrelateret arbejde i eksempelvis fodboldklubber en stor og integreret del af klubberne. FCM Samfund betragter vi som en dansk model for det arbejde, siger Claus Steinlein.

Peter Nørgaard er et af medlemmerne i FCM Samfunds advisory board, og da han i sin tid stiftede virksomheden Creativ Company i Holstebro, var strategien fra begyndelsen, at 15 procent af medarbejderstaben skulle være mennesker med fysiske, psykiske eller sociale udfordringer. Senest har Peter Nørgaard stiftet Code of Care med undertitlen Mere care – mindre mig – og Code of Care er sat i verden for, via inspiration, information og en innovativ tilgang til socialøkonomisk ansvarlighed, at skabe en større grad af social ansvarlighed hos danske virksomheder.

- Socialt ansvar er et fælles ansvar, som Peter Nørgaard siger.

Derfor blev han også glad og varm om hjertet, da to af FCM Samfunds partnere, ALPI og DK Company, på FC Midtjyllands Meet & Greet-arrangement i Midtjyllands Lufthavn gik på scenen og med begejstring fortalte om virksomhedernes engagement i FCM Samfund.

- Erhvervslivet skal række hånden frem til dem, som har det svært, og jeg finder det meget interessant, at FC Midtjylland og klubbens stærke erhvervsnetværk så helhjertet arbejder med social ansvarlighed, siger Peter Nørgaard, der har mange års erfaring med at skabe relationer mellem virksomheder og mennesker på kanten af det danske arbejdsmarked.

- Jeg vil dog godt advare imod socialt ansvar …, det er stærkt vanedannende. Det, at gøre noget for andre mennesker, er det, som gør os allermest lykkelige, og når man først har prøvet det, bliver man afhængig, siger Peter Nørgaard.

Det er muligt at se mere om FCM Samfund på www.fcmsamfund.dk