Klubben

Kommerciel milepæl: Omsætningen fordoblet siden lanceringen af Vision 2025

FC Midtjylland kan se tilbage på et flot 2024/25, når det kommer til klubbens kommercielle udvikling, der fortsætter mod nye højder.

04/09/25
Christian Rothausen
Foto: Admir Kovacevic

FC Midtjylland kan se tilbage på et flot 2024/25, når det kommer til den kommercielle udvikling.

Da Vision 2025 blev lanceret i 2021, lød klubbens kommercielle omsætning på 51 millioner kroner – og den nye ambitiøse målsætning lød på at nå 100 millioner i 2025.

FC Midtjylland organiserer sig mod fremtiden

Nu – fire år senere – er resultatet endnu stærkere end forventet med en omsætning på 114,1 millioner kroner.

– Vi har mere end fordoblet vores kommercielle omsætning på fire år, og det er ikke bare et tal, men et bevis på, at de langsigtede planer, vi lagde i Vision 2025, har båret frugt. Vi har skabt et stærkt fundament, der gør, at FCM står endnu bedre rustet til fremtiden, beretter kommerciel direktør, Jacob Jørgensen.

Alle områder vækster

De tre forretningsområder – merchandise, stadion og partnerskaber – har alle haft en markant fremgang. Antallet af tilskuere på MCH Arena er vokset til over 10.000 i snit, hvilket i sig selv har været en central målsætning i Vision 2025. Læg dertil, at stadionets maksimumkapacitet lyder på 12.055.

En status på tilskuersiden efter 24/25-sæsonen

Derudover har blandt andet merchandise og partnerskaber været en stærk drivkraft med en vækst på hver især over 100 procent siden 2021.

– Vi ser en tydelig effekt af det stærke marketing- og brandingarbejde, vi har lagt i klubben – særligt på de digitale platforme. Samtidig er der stadig en naturlig organisk vækst i fanbasen. FCM er en ung klub, og vi er nu på vej ind i tredje generation af fans, som vil på stadion, iføre sig trøjerne og være en del af historien, forklarer Jacob Jørgensen.

På partnerområdet har de sportslige resultater spillet en afgørende rolle. Klubbens fortsatte præstationer i toppen af dansk fodbold og de europæiske klubturneringer har gjort FCM til en attraktiv samarbejdspartner for både regionale, nationale og internationale virksomheder. Med et gennemsnit på omkring 2.000 VIP-gæster pr. kamp er erhvervsnetværket blandt de største i Danmark.

– Med åbningen af Premium Lounge og nye skybokse i 2024 skabte vi ikke bare mere kapacitet, men satte også nye standarder for hospitality-oplevelser i dansk fodbold. Det har – sammen med andre tiltag – været med til at løfte sponsoromsætningen med hele 120 procent siden 2021, siger Jacob Jørgensen.

En guldmedalje til de kommercielle medarbejdere

Selvom spillerne på banen får størstedelen af rampelyset, peger den kommercielle direktør på, at resultaterne uden for kridtstregerne er mindst lige så imponerende.

– En dedikeret, loyal og ekstremt dygtig gruppe af medarbejdere i den kommercielle afdeling har knoklet strategisk og målrettet for at indfri målene i Vision 2025. De får aldrig samme hyldest som spillerne, men deres præstationer er på samme niveau. Derfor er dette resultat en guldmedalje til de kommercielle medarbejdere, som har stået i forreste linje, siger han og fortsætter:

– En fodboldforretning er aldrig bedre end sit svageste led. I Midtjylland har vi været privilegerede med, at både de sportslige og de kommercielle afdelinger har leveret på højeste niveau og spillet hinanden stærke. Det er derfor, vi har nået vores mål – og mere til.